Verzorgingsgebied


Om een optimaal beleid te kunnen voeren, gericht op de in het verzorgingsgebied aanwezige consumenten, is het van belang om goed inzicht te hebben in de eigen lokale situatie.
Daarnaast is het van belang om
niet alleen inzicht te hebben in de positie van de eigen winkel in het verzorgingsgebied, maar zeker óók in die van de concurrent(en).

Hiervoor wordt telefonisch onderzoek ingezet onder huishoudens in het verzorgingsgebied. Dit zijn dus niet alleen bestaande klanten van uw winkel, maar zeker ook klanten van de concurrentie (oftewel uw potentiele klanten!). 



Vragen die door dit onderzoek beantwoord worden, hebben o.a. betrekking op:

  • Hoe zijn de koopstromen naar de diverse supermarkten en dagversleveranciers in het verzorgingsgebied?
  • Wat is mijn primaire, secundaire en tertiaire positie én die van de concurrenten in het verzorgingsgebied?
  • Wat zijn mijn sterke en zwakke punten én die van de concurrentie?
  • In welke mate én bij wie doen mijn primaire klanten ook nog de aankopen?
  • Wat zijn de belangrijkste redenen om voor de huidige primaire supermarkt te kiezen?
  • Wat zijn de redenen dat huishoudens mijn supermarkt niet als primaire supermarkt verkiezen?
  • Hoe frequent én op welke wijze wordt de primaire supermarkt bezocht?
  • Welke rapportcijfers krijgen de primaire supermarkt én de eigen supermarkt op diverse onderdelen?
  • Wat voor soort huishoudens wonen er in het verzorgingsgebied en hoe zijn mijn primaire en aanvullende klanten te typeren en die van de concurrentie? Welke huishoudens mis ik?
  • Wat zijn gewenste verbeteringen voor mijn winkel? 
  • etc......